Kinderen en hun eerste stappen

 

Letterlijk de eerste stappen zetten

 

“Kijk, ons kind kan stappen!” Het is voor veel ouders een fantastisch moment. Lopen geeft kinderen niet alleen letterlijk meer bewegingsruimte, maar het betekent ook de eerste stappen zetten naar zelfstandigheid. Hierna beschrijven we de belangrijke fasen van het loopproces. We geven een eerste aanzet hoe je kinderen kan helpen om zich tot een zelfstandige persoon te ontwikkelen.

 

De eerste levensjaren kent de ontwikkeling van een kind een enorme evolutie. Bij de geboorte merken we vooral ongecontroleerde bewegingen met armen en benen. Dit verandert naar steeds meer gecoördineerde bewegingen. Kinderen leren zitten, kruipen, staan en lopen. Zelfstandig stappen gebeurt tussen de 12 en 18 maanden.

Door het lopen krijgen kinderen een andere kijk op de omgeving. Ze zien de dingen anders want ze kunnen rechtstaan en rondwandelen. Kinderen lijken opeens iets ouder. Lopen wordt urenlang geoefend. Het heeft geen zin om je kinderen te forceren. Ze stappen wanneer ze er klaar voor zijn.

 

Ouders moeten vanaf nu hun peuters extra in het oog houden. Lopen zorgt ervoor dat kinderen nieuwe uitdagingen aangaan. Ze kunnen en willen meer op ontdekking gaan. Kinderen gaan tot het uiterste en proberen alles uit. Het lijkt alsof ze steeds de moeilijkste weg kiezen. Ze willen overal op, onder en tussen kruipen. Het nemen van hindernissen vinden ze belangrijk. Kinderen gaan zichzelf uitdagen en willen resultaten bekomen. Eens ze goed stappen willen de kinderen ook dingen verplaatsen. Een klein voorwerp is niet meer voldoende. Ze nemen liever een groter of zwaarder object. Ouders kunnen hun kinderen aanmoedigen wat hen motiveert om niet op te geven. Toch blijft het ook belangrijk om als ouder voorzorgen te nemen: gevaarlijke voorwerpen liggen buiten het bereik van de kinderen, actief toezicht houden maar toch de mogelijkheid geven om te experimenteren… Leer kinderen stap voor stap het gevaar herkennen en ermee omgaan.

 

 

Eerste stappen in het onderwijs

 

De eerste schooldag is voor elk kind een grote stap. Er komen heel wat nieuwe uitdagingen op hen af. Het is een andere ervaring en je kind krijgt de kans om zich verder te ontwikkelen. Deze dag zorgt vaak voor verwarring bij je zoon of dochter. Je kind weet niet wat er hem of haar te wachten staat, en ook bij veel ouders is er onzekerheid. “Hoe zal mijn kind reageren? Volgen er traantjes of houdt hij/zij zich sterk?” Het zijn maar enkele voorbeelden van de vragen die door je hoofd spoken voor de eerste schooldag.

De eerste schooldag voorbereiden geeft dan ook een positief resultaat. Je zoon of dochter meenemen bij de inschrijving kan een leuke eerste kennismaking zijn met de school. Veel kleuterklassen maken gebruik van een instapdag. Dit is dé gelegenheid om duidelijkheid te bieden voor je kind.

 

De allereerste dag leg je je zoon of dochter uit dat je er binnen enkele uurtjes terug bent om samen  naar huis te gaan. Wees tijdig aanwezig op de eerste schooldag. Neem kort maar kordaat afscheid ook al volgen er traantjes. Dit maakt het voor je kind en de kleuterleidster gemakkelijker, al lijkt dit niet zo voor de ouders.

 

Extra aandacht, er gewoon zijn en samen iets doen na de eerste schooldag vinden je kinderen aangenaam. Als je kinderen niet erg spraakzaam zijn over hun eerste ervaringen op school, laat dit dan zo en leidt hen af met andere bezigheden. Je kinderen vertellen wel wanneer ze er klaar voor zijn.

 

 

Eerste stappen in de puberteit

 

Je kinderen groeien als kool voor je ogen. Het ene moment zijn het zalige, rozige baby’s. Het volgende zijn die baby’s opgeschoten tot peuters, daarna kleuters en plots zitten ze op de lagere school. 6 korte jaren later volgen de eerste stappen naar volwassenheid: de puberteit.

 

De eerste puistjes, een liefje, lichamelijke en emotionele veranderingen… Het kan allemaal voor spanningen zorgen. Deze periode wordt vaak negatief voorgesteld. Mogelijks ervaren ouders en pubers het als een lastige tijd. Toch kunnen deze jaren, mits enige voorbereiding en een goed gevoel voor humor, ook heel interessant worden.

Pubers vormen een eigen mening en willen zich los maken van de ouder. Vrij zijn en zelfstandiger worden staat hoog op hun verlanglijstje. Ondanks hun uitgesproken mening hebben ze nog heel wat steun nodig van hun ouders. Reken er maar niet op dat ze dit ooit zullen toegeven.

 

Als ouder lukt het best als je met pubers duidelijke afspraken maakt. Ze zullen zich er tegen verzetten maar dit hoort nu eenmaal bij het proces van zelfstandig worden. Conflicten zullen er ongetwijfeld zijn maar dit is niet noodzakelijk slecht. Met de nodige uitleg waarom bepaalde regels gelden en waarom afspraken nodig zijn, weet je kind wat je van hem of haar verwacht. Ouders kunnen hun puber aanspreken over de verwachtingen die ze stellen en toch rekening houden met de argumenten en gevoelens van hun kind.

 

 

Eerste stappen in het verkeer.

 

Reeds van bij de geboorte komt je kind in het verkeer terecht. Ouders tronen hun kinderen mee op allerlei uitstappen te voet, met de fiets of met de auto. Als ouder is het belangrijk om kinderen veilig door het verkeer te loodsen. Plaats kinderen in aangepaste en reglementaire auto- en fietsstoelen.

 

Vanaf kinderen de kleuterleeftijd bereiken, kan je ze duiden op het belang van verkeersveiligheid. Maak gebruik van zebrapaden, kijk uit voor je oversteekt, wacht op het groen licht… Toon gewoon het goede voorbeeld. Probeer de juiste gewoontes bij je kinderen te creëren door bij elke handeling uitleg te geven en ze regelmatig te herhalen.

Ook binnen het onderwijs wordt steeds meer aandacht besteed aan verkeersveiligheid. Het is een van de eindtermen in het lager onderwijs. Steeds meer leerlingen leggen proeven af in het zesde leerjaar rond veilig verkeer en fietsen.

 

Vanaf de leeftijd van 8 à 9 jaar kunnen kinderen zich alleen te voet verplaatsen in het verkeer. Toch blijven gevaarlijke kruispunten moeilijk voor hen. Kinderen hebben meer tijd nodig om beslissingen te nemen en hun reacties zijn trager dan bij een volwassene. Afstanden inschatten lukt nog niet zo goed en ook snelheid interpreteren ze verkeerd. Rond hun 13e kan een kind zich zelfstandig per fiets door het verkeer bewegen. Let op: ook jonge pubers kunnen situaties verkeerd inschatten.

 

Zichtbaarheid is een basisvoorwaarde om je kinderen veilig door het verkeer te loodsen. Een fluorescerend hesje, lichte kledij en voldoende verlichting op een fiets zijn noodzakelijk om vlug opgemerkt te worden door andere weggebruikers.

 

Deze teksten zijn uiteraard slechts een eerste aanzet.

Neem voor bijkomende vragen gerust contact met ons op.

OPVOEDING